مهم ترین نکات قبل از انتشار مطالب در وبلاگ

مهم‌ترین مرحله نهایی برای انتشار یک مطلب یا پست در وبلاگ یا سایت، ویرایش و در نظر گرفتن بخش‌های مختلفی است. در انتهای کار و در زمان منتشر ساختن مطلب، بهترین کار این است که غلط‌های املایی، تلفظی، ساختار جمله‌ها و غیره را پیدا و درست کرد تا در آخر یک متن جا افتاده و خالی از هرگونه بی نظمی برای خوانندگان وفادار شما ساخته شود که در نوشته وبلاگ نویسی بدون غلط املایی با سرویس آنلاین ویراستیار با سرویس رایگانی برای این کار آشنا شدیم. اما به غیر از این موارد با رعایت موارد دیگری که در این نوشته به آن خواهیم پرداخت می‌توانید محتوای وبلاگ یا سایت خود را از نظر کیفی تا حد زیادی بهبود ببخشید.

در واقع هر فردی یک نوع نگارش مخصوص به خود را دارد که با توجه به همین امر می‌توان روش خاص آن صاحب سایت یا وبلاگ نویس را به راحتی در نگارش متن تشخیص داده و آن هنگام باید انتظار به جایی را برای اصلاحات لازم در متن از او داشت. شاید قریب به اتفاق خیلی از ما وبلاگ نویسان، بعد از نوشتن متن بدون خواندن آن دستمان را بر روی دکمه انتشار مطلب برده و بلافاصله آن را کلیک کنیم. اما واقعاً این کار درست است و یا ضربه ای به وبلاگ یا سایتمان وارد نمی‌کند؟ به نظر من که مطمئن تداوم این کار باعث شکست وب سایت و در نهایت شکست در استراتژی سئو سایت خواهد شد. پس راهکارهای نهایی برای اطمینان یافتن از بی نقص بودن مطالب نوشته شده چیست؟ این سؤالی است که در این نوشته در قالب ۴ پخش جدا به آن پاسخ داده می‌شود. پس با ما همراه شوید.

ادامه متن در ادامه مطلب


. خواندن متن با صدای بلند

بسیاری از کاربران و حتی خود مدیر سایت، متن‌های درون مطالب را به صورت اسکن شده و از طریق چشم مرور کرده و مطالعه می‌کنند و کمتر پیش می‌آید که یک کاربر بتواند متن را با صدای بلند تلفظ کرده و مطالعه کند! اما خواندن متن با صدای بلند برای خود مدیر سایت یا وبلاگ نویس باید از ضروریات کارش باشد تا بتواند به راحتی غلط‌های املایی و نگارشی و ساختاری را از درون متن پیدا کرده و رفع نماید.

خواندن متن‌ها با صدای بلند بسیار حائز اهمیت است، زیرا معمولاً مطالب یک وبلاگ به صورت محاوره ای و خودمانی نوشته می‌شود و این به این معنی است که باید خوانندگان شما با خواندن متن به راحتی بتوانند منظور شما را احساس و درک کنند. می‌توانید برای اثربخشی بیشتر، خودتان را به جای خواننده متنتان در نظر بگیرید و سپس با صدای بلند یک بار از اول تا انتها مطلبتان را بخوانید و آن وقت است که معجزه این کار را در خواهید یافت و به مرور به این موضوع عادت خواهید کرد.

۲. در نظر گرفتن مخاطبان عمومی

هنگامی که شما مطلبی را به صورت تخصصی و یا در یک موضوع خاص می‌نویسید، شاید بیشتر تمایل داشته باشید که از عبارات تخصصی‌تر در متن استفاده کنید. شاید اینکار در ابتدا برای شما و دیگر متخصصان در یک حوزه جالب به نظر برسد، اما مطمئناً به کار بردن عبارات نامفهومی که فقط خودتان و عده ای دیگر قادر به درک آن هستید برای عموم افراد آزار دهنده خواهد بود و در این صورت بیشتر کاربران وبلاگ خود را از دست خواهید داد.

برای جلوگیری از این مسئله می‌توانید به طور مداوم تمام عبارات تخصصی خود را بررسی کرده و در جلوی آن‌ها با گذاشتن پرانتز یک تعریف کوچک از آن عبارت را ذکر کنید تا دیگر خوانندگان نیز به راحتی مطالب شما را مطالعه کنند.

۳. اضافه کردن ویژگی‌های مهم به لینک‌ها و تصاویر

فراموش نکنید که استفاده از لینک‌های مختلف درون متن بدون آنکه آن‌ها را با توجه به اهمیت‌شان Nofollow یا Follow کنید شاید کمی برایتان دردسرساز شده و سئو مطالبتان درون موتورهای جستجو پایین آید. پس همیشه لینک‌های خود را بررسی کنید.

اگر هم از تصاویر درون متن خود استفاده می‌کنید که باید حتماً از صفت “ALT” برای عکس‌ها استفاده نمایید تا موتورهای جستجوی تصاویر مثل گوگل نیز بتوانند راحت‌تر عکس‌ها را پیدا کرده و ایندکس نمایند.

۴. استفاده از کلمه کلیدی درون متن

اگر شما از سیستم مدیریت محتوای معروفی مثل وردپرس استفاده می‌کنید که با نصب افزونه های سئو می‌توان کلمات کلیدی خوبی که از طریق آن‌ها کاربر وارد سایتتان می‌شود را مدیریت کنید. به طور کلی مطالب شما باید کلمات کلیدی متناسب با موضوع و متن اصلیتان داشته باشد و البته منظور از عبارات کلیدی این نیست که شما یک کلمه را مثل «سئو» در متن به کار ببرید و از همین یک کلمه موتورهای جستجو برایتان بازدید بفرستند، خیر به این صورت نیست و باید از عبارات ۲ یا ۳ یا چند کلمه ای استفاده نمایید مثل «اصول و قوانین سئو» و یا هر چیز دیگر و البته توجه داشته باشید که هر کلمه کلیدی را بیش از ۲ یا ۳ بار بکار نبرید که هیچ تأثیری در سئو سایت نخواهد داشت و حتی ممکن است از لحاظ موتورهای جستجو نیز اسپم شناخته شوید.

به طور کلی برای تعیین کلمات کلیدی باید از عنوان پست تا انتهای پست را پوشش داد و از کلمات و عباراتی استفاده نمود که کاربر عادی در موتورهای جستجو به دنبال آن‌هاست که برای این منظور سرویس Google Adwords بهترین است.

دیگر نکات ریز و مهم

با رعایت چهار نکته بالا می‌توانیم به شما اطمینان دهیم تا سطح زیادی نوشته های سایت شما از نظر سئو و کاربر پسند بودن ارتقاء یافته‌اند و در چند هفته آینده شاهد افزایش بازدید از سایت خود خواهید بود. اما بهتر است نگاهی نیز به ده نکته ریز زیر بیندازید که توسط بسیاری از وبلاگ نویسان پرسیده شده است.

  1. مقاله‌ها و مطالب شما باید طوری نوشته شده باشند که نه طولانی و نه بیش از حد کوتاه به نظر برسند. بهتر است در نوشته‌ها از حداقل ۳۰۰ تا حداکثر ۲۰۰۰ کلمه استفاده شود. توجه داشته باشید این مقدار نسبی است و با توجه به موضوع مقاله شما ممکن است نیاز به استفاده بیش از ۲۰۰۰ کلمه نیز باشد.
  2. عنوان مطالب شما باید جالب و منحصربه‌فرد باشد که نوع موضوع و درون مایه متن را به راحتی به کاربر نمایش دهد. تکنیک‌های زیادی برای انتخاب عنوان چشم نواز و حرفه ای وجود دارد که در نوشته های بعد حتماً با آن‌ها آشنا خواهیم شد.
  3. نگاهی سریع به درون مطلب و اطمینان یافتن از جذاب بودن متن و راضی نگه داشتن خوانندگان نیز یکی دیگر از کارهای واجب قبل از انتشار عمومی پست در وبلاگ شما خواهد بود.
  4. استفاده همیشگی از ۲، ۳ یا چند تصویر در بین متون برای تعامل بیشتر خواننده با مطالب سایت ضروری است و محتوای سایت شما را تا حد زیادی این تصاویر از نظر بازدید کنندگان جذاب‌تری کنند. البته پیشنهاد می‌کنیم از تصاویر مرتبط استفاده کنید تا تصاویر سایت شما تنها باعث افزایش زمان بازگذاری و نمایش صفحات سایت شما در مرورگر کاربر نشوند.
  5. لینک دادن به نوشته های قدیمی سایت یا وبلاگ یکی از تکنیک‌هایی است که وبلاگ نویسان حرفه ای خیلی وقت است که از آن استفاده می‌کنند و برای افزایش زمان حضور کاربر در سایت شما یک باید است. البته توجه داشته باشید استفاده بیش از حد از این تکنیک باعث اسپم شناخته شدن سایت شما در موتورهای جستجوگر و کاهش رتبه آن خواهد شد.
  6. اطمینان حاصل کنید که لینک‌های خروجی درون متن پست‌های شما در زبانه ای جدید از مرورگر کاربر باز می‌شوند و کلیک بر روی آن‌ها باعث نمی‌شود که کاربر به صورت کلی از سایت شما خارج شود.
  7. سعی نمایید تا عبارات کلیدی و مهم را با خاصیت Bold نشانه گذاری کنید تا کاربر راحت‌تر متن بلندتان را مرور کرده و از لحاظ سئو نیز بسیار عالی است.
  8. برای عنوان پستتان از تگ h1 و برای عناوین درون متنی می‌توانید از تگ‌های h3 تا h6 بهره بگیرید.
  9. یک نتیجه گیری کلی یا یک سؤال پر معنا را در انتهای مطالبتان بگنجانید تا کاربران با شوق بیشتری مطالب را خوانده و نظر ارسال کنند.
  10. قبل از انتشار مطلب همیشه با استفاده از دکمه پیش نمایش، نما و ظاهری از مطلب نوشته شده را ببینید و از این طریق یک بررسی اجمالی و کلی را بر روی آن انجام دهید.

دانلود + ادامه مطلب